Nepodceňujte karbonové úsady
Karbonové uhlovodíky, jejichž základem je prvek uhlík, postupně zanáší spalovací vznětové i zážehové motory. Dříve u motorů, kde nebylo přímé vstřikování paliva, sloužil benzín zároveň jako čistič těchto úsad, u moderních motorů s přímým vstřikováním je však palivo dopravováno přímo do spalovací komory a odpadá jeho čisticí funkce. Tím se může časem tzv. karbon hromadit na ventilech, pístech, pístních kroužcích a na ventilových sedlech. Usazuje se také v mazacím okruhu, tedy v olejové vaně a dále v sacím koši olejových čerpadel vlivem vysoké teploty zahřátého maziva. Karbon v samotné vaně klesá na dno a tam nezpůsobuje žádné závažné problémy, horší situace vzniká ve chvíli, kdy se jej nahromadí příliš mnoho a jeho hladina vystoupá až k sacímu koši.
Příliš mnoho karbonu v mazacím okruhu vzniká z několika důvodů. Může to být nevhodně navržený tvar vany, ale především podceňování výměnných intervalů maziva. Většina odborníků se shoduje na tom, že bychom měli dodržet doporučený interval výrobcem vozidla a při studených startech a kratších jízdách do 10 km zvláště v městském provozu měnit raději olej dříve. Optimální hranici výměny je obtížné stanovit paušálně, obvykle to bývá zprůměrováno na 15 tisíc ujetých kilometrů a při nízkém kilometrovém nájezdu za rok v intervalu každý druhý rok. Kdo najezdí méně kilometrů, neměl by výměnu zanedbat, neboť olej degraduje – v motoru časem oxiduje a ztrácí své původní mazací a chladicí vlastnosti.
Jaké mazivo se do motoru hodí
Vždy se řiďte doporučením manuálu vašeho vozu, který doporučuje určitou specifikaci API pro vznětové či zážehové motory. Dále je pak již na každém z vás, zda zvolíte viskozitní třídu 15W nebo 5W, zde platí, že menší číslo znamená lepší tekutost v mrazu. Pro naše přírodní podmínky jsou nejvhodnější oleje 15W40 Danoil nebo 10W40, přičemž číslo 40 znamená dobré mazací schopnosti i při vyšších letních teplotách nad 30 stupňů Celsia.